Fietsverhalen: Hugo (2) “De Centurion langs de Lek”
FIETSVERHALEN
Jullie beleven veel inspirerende avonturen met jullie fietsen. We vinden het leuk om ze te horen en te delen. Hugo bouwde zijn al avontuurlijke Idworx BLT om tot een waar bikepacking-beest. Hij schrijft een tweedelige blog over de transformatie en mogelijkheden van zijn fiets én over zijn voorbereiding op de vakantie. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw (nieuwe) fiets? Kom langs op de Oudegracht!
In mijn vorige blog heb ik jullie al verteld over de veranderingen aan mijn fiets, de Idworx BLT. En ook dat ik nog een ritje wou gaan maken ter voorbereiding op mijn bikepacking-vakantie. In mijn verhaal van vandaag, ga ik daar meer over vertellen en over wat ik als de sterktes van mijn fiets ervaar.
Ik besloot een ééndaagse tocht te fietsen, op en neer van Utrecht naar Wageningen. Over de weg en uiteindelijk zo’n 107 km. Voor mij een mooie tocht en goed om wat te trainen en daarbij te kijken hoe de uitrusting zich zou houden.
De fiets was voor deze tocht overbeladen, maar dat zag ik als een mooie training 🙂 Het gaf me nog eens een kans om te kijken wat ik van het bikepacken vind en hoe mijn BLT daarbij past.
Ik merk dat ik een groot voordeel van het bikepacken vind dat mijn fiets een stuk compacter blijft dan als ik mijn Ortliebtassen voor en achter monteer. Doordat het gewicht van mijn tassen nu veel dichter in en aan het frame is gemonteerd, heb ik het gevoel dat ik wendbaarder ben. De BLT heeft een enorm sterk frame, dat ervoor zorgt dat deze probleemloos de bepakking aan kan. De Hope remmen geven vertrouwen (in de heuvels van de Ardennen met een zachte ondergrond werden ze zwaar beproefd) en werken ook goed. Voor mij is het Jones stuur een beslissing waar ik heel blij mee ben. Zeker op langere routes met veel langere stukken op de weg, geeft het mij de mogelijkheid van verschillende hand- en zitposities. En dat helpt me bij dit soort langere tochten.
Wat zou ik dan veranderen? De banden die ik erop heb, zijn bedoeld voor zware en lange routes op een zachtere ondergrond. Ik heb nu voor een Schwalbe Hans Dampf en achter een Nobby Nic gemonteerd met in gedachte een aantal gravel en MTB routes die ik wil rijden. Ik vind ze nu voor de weg te zwaar. Zoals bekend, de omvang van de banden geven meer comfort (niet te hard oppompen) en maken op zichzelf het fietsen niet zwaarder. Maar deze banden zijn wel zwaarder in gewicht omdat ze bedoeld zijn om bestand te zijn tegen stenen. Al met al maakt dat ik te zwaar vind voor deze tochten en zouden de Schwalbe G-One’s die ik hiervoor had, denk ik beter passen voor de weg.
Oh ja, waar is nu die Centurion in de titel op van toepassing? Mijn tocht ging over de 100 km heen, waardoor ik toch maar even een honderdman werd 🙂
Veel plezier op jullie fietsavonturen!
Hugo
Horizon Bicycles
Oudegracht 65
3511 AD Utrecht
030 – 737 10 87
info@horizonbicycles.nl
Openingstijden
di/wo/vr/za 10:00 – 18:00
do 10:00 – 21:00
zo/ma gesloten